Μιχάλης Οικόνομου BSc, MD, PhD,Γαστρεντερολόγος, Αντιπρόεδρος ΕΕΕΕΙ
Ιδρυτικός πυρήνας: SOS ΙΑΤΡΟΙ
Σκοπός: ανάπτυξη, προώθηση, εκπαίδευση, έρευνα
2 Μοντέλα Επείγουσας Ιατρικής
- Αμιγές ενδονοσοκομειακό μοντέλο: Αμερική
- Μικτό ενδονοσοκομειακό & εξωνοσοκομειακό μοντέλο: Ευρώπη
Πρότυπο εξωνοσοκομειακής παροχής ιατρικών υπηρεσιών: Γαλλία
Βασικός πυλώνας: Η ιατρική εξέταση στο σπίτι του ασθενούς - Παροχή υγείας κατ΄οίκον
- Δικαίωμα
- Παροχή
- Λύση
Αποσυμφόρηση των νοσοκομείων: μια αναγκαιότητα
10.000-12.000 κλήσεις δέχεται καθημερινά το ΕΚΑΒ στην Αττική, εκ των οποίων μόλις οι 1.000-1.200 απαιτούν την αποστολή ασθενοφόρου
Περίπου το 30% των ΤΕΠ → εξιτήριο αυτομάτως
Ενδεικτικά:
Εφημερία Τζάνειο Νοσοκομείο ΤΕΠ
1.200 περιστατικά → 180-200 εισαγωγές
Στο ΠΕΠΑΓΝΗ (Κρήτη) σε έναν χρόνο ΤΕΠ
74.800 περιστατικά → 15.000 εισαγωγές
Η δικαίωση της Επείγουσας Εξωνοσοκομειακής Ιατρικής
Διεθνώς: Μόνο το 12% από τα επείγοντα περιστατικά που φτάνουν στα νοσοκομεία χρειάζονται πραγματικά νοσηλεία
SOS ΙΑΤΡΟΙ: Μόλις στο 9% των ασθενών που εξέτασαν οι SOS ΙΑΤΡΟΙ συστήθηκε εισαγωγή στο νοσοκομείο όπως προκύπτει:
- 24ωρη εφημερία
- 15 χρόνια
- Εξωνοσοκομειακή Ιατρική στην Ελλάδα
1993 SOS Ιατροί στην Αθήνα
15 έτη – 500000 κλήσεις – 200000 επισκέψεις ασθενών κατ’ οίκον
2007: 36000 επισκέψεις
Αποτελεσματικότητα
- 91% επίλυση προβλήματος κατ’ οίκον
- 9 στους 10 ασθενείς των SOS Ιατρών δηλώνουν ικανοποιημένοι
- 8 στους 10 ασθενείς θεωρούν ότι η προσέλευση του γιατρού ήταν έγκαιρη (<1hr) li="">
Ευελιξία
- Ταχεία ανταπόκριση σε κλήση ασθενούς από ιατρό ειδικότητας
- Διαθεσιμότητα όλο το 24ωρο, 365/6 ημέρες
- Αυτοχρηματοδοτούμενη υπηρεσία
- Ποιοτικός έλεγχος παρεχομένων υπηρεσιών
- Διαρκής κρίση ιατρών δικτύου
Ερευνητικοί Στόχοι
Οι κύριοι ερευνητικοί στόχοι συνοψίζονται ως εξής:
- Καταγραφή των στάσεων και της συμπεριφοράς των ατόμων σε περιπτώσεις ασθένειας ή έκτακτου προβλήματος υγείας
- Διερεύνηση των υπηρεσιών που χρησιμοποιούν σήμερα τα άτομα σε περιπτώσεις ασθένειας ή έκτακτου προβλήματος υγείας
- Βαθμός ικανοποίησης από την εξυπηρέτηση τους μέχρι σήμερα όσον αφορά τις ασθένειες και τα έκτακτα προβλήματα υγείας
- Εξέταση της Γνώσης της Γραμμής 1016 – SOS Ιατροί
- Εξέταση της Xρήσης της Γραμμής 1016 - SOS Ιατροί
- Εξέταση της πρόθεσης χρήσης της Γραμμής 1016 - SOS Ιατροί
- Διερεύνηση των λόγων θετικής ή αρνητικής πρόθεσης χρήσης των SOS Ιατρών
- Τι κάνουν σε περιπτώσεις ασθένειας ή έκτακτου προβλήματος υγείας (Βάση: όλοι – Ν=600)
Σε ποιες περιπτώσεις ασθένειας ή έκτακτου προβλήματος υγείας απευθύνονται σε Ιατρό – Αυθόρμητα (Βάση : όλοι – Ν=600)
Συνολική Ικανοποίηση (ΜΟ 1-5) (Βάση : Όλοι – Ν=600)
Ικανοποίηση από το κόστος (Βάση : Όλοι – Ν=600)
Για ποιο λόγο κάλεσαν του Ιατρούς SOS (Βάση : Όσοι έχουν καλέσει του Ιατρούς SOS – Ν=71)
Αξιολόγηση συνολικής εξυπηρέτησης από το Συντονιστικό Κέντρο (Βάση: Όσοι έχουν καλέσει του Ιατρούς SOS – Ν=71)
Αξιολόγηση του χρόνου που μεσολάβησε μέχρι την επίσκεψη (Βάση: Όσοι έχουν καλέσει του ΙατρούςSOS – Ν=71)
Αξιολόγηση συνολικής εξυπηρέτησης από τον Ιατρό της επίσκεψης (Βάση: Όσοι έχουν καλέσει του Ιατρούς SOS – Ν=71)
Προφορικό Follow up
Χρονική Περίοδος : 31/3/2008 έως 31/10/2008
Σύνολο περιστατικών: 5805
Γραπτό Follow up
Χρονική Περίοδος : 01/8/2006 έως 7/2/2008
Σύνολο αποστολών: 27.800
Απαντητικότητα: 2301 (8,3%)
Ήρθε ο γιατρός έγκαιρα στο σπίτι σας; 90,69%
Σας δόθηκαν σαφείς οδηγίες για το πρόβλημα της υγείας σας; 94,39%
Ο SOS Ιατρός σας άφησε γραπτή διάγνωση; 89,61%
Νοσηλευτήκατε σε νοσοκομείο ή κλινική μετά την εξέταση του γιατρού μας; 17,47%
Χρειαστήκατε διαγνωστικές εξετάσεις στο σπίτι για το πρόβλημά σας; 18,99%
Συμπεράσματα
Αυξημένη ικανοποίηση ασθενών από την παροχή υπηρεσιών κατ’ οίκον
50% ασθενών > 65 ετών
Ανάγκη αποσυμφόρησης ΤΕΠ - Οικονομικό κόστος
- Νέες υπηρεσίες που αποτελούν ενδιάμεσες μορφές ανάμεσα στην κλασσική νοσοκομειακή και κλασσική πρωτοβάθμια περίθαλψη.
- Ποιοτικός έλεγχος και εκπαίδευση των ιατρών απαραίτητο εργαλείο στην ανάπτυξή τους.