ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΙ - CHEAPART

ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΙ - CHEAPART

Συμπληρώνεται ένας χρόνος με αυτό, το τριακοστό πρώτο τεύχος της Αφηγηματικής Ιατρικής. Ήδη παρουσιάσαμε βιβλία ποίησης, δοκίμια, μυθιστορήματα και αφηγήματα που είχαν ενδιαφέρον για τις αρχές, τις προοπτικές και την άσκηση της Αφηγηματικής Ιατρικής.

Στο παρόν τεύχος, προτείνουμε δύο πολιτισμικά δρώμενα που πλουτίζουν τη συζήτησή μας, η οποία προγραμματίζουμε να διεξάγεται και ζωντανά με τη μορφή συναντήσεων/σεμιναρίων από τις αρχές του 2023. Στο επόμενο τεύχος, το #32, θα προτείνουμε βιβλία που κυκλοφόρησαν πρόσφατα και επίσης δίνουν λαβές για γόνιμο διάλογο.

 

  1. ΕΓΚΛΕΙΣΜΟΙ: Ίσως το πιο σημαντικό και φορτισμένο πνευματικό γεγονός της χρονιάς που εκπνέει. Ο Δημήτρης Τρίκας, που ανέλαβε την επιμέλεια της έκθεσης, επιλέγει σαράντα οχτώ δυναμικούς καλλιτέχνες, συστήνοντας ένα είδος άτυπου Κανόνα των εικαστικών στις μέρες μας — κατ᾽ εμέ πρόκειται για τους πλέον αντιπροσωπευτικούς δημιουργούς της τελευταίας δεκαετίας, καθώς με το έργο τους προχωρούν σε έναν γόνιμο διάλογο ανάμεσα στις τέχνες και τις επιστήμες, πάντα με βιωματικές αιχμές. Η έκθεση συνοδεύεται από ημερίδες όπου κορυφαίοι διανοούμενοι θίγουν το θέμα (επίκαιρο όσο ποτέ μετά την λαίλαπα του Covid-19) του εγκλεισμού. Η ιστορικός τέχνης Φαίη Τζανετουλάκου, σε μεστό όσο και λυρικό άρθρο της στο cultutenow.gr , εντοπίζει: «Σαφώς τα έργα με προσωπικά βιωμένη την εμπειρία του εγκλεισμού αποτελούν τα tour de force σημεία της έκθεσης με το ζωγραφικό ημερολόγιο σε σχέδια και βίντεο από την παραμονή του Κάπτεν στον ίδιο χώρο πριν μερικούς μήνες να λειτουργεί σαν το πιο ανατριχιαστικό αποτροπαϊκό ανάθημα, μέσα από την τρυφερή ματιά του καλλιτέχνη στους συνέγκλειστούς του, τους οποίους προσφωνεί “Ω γλυκύ μου έαρ, γλυκύτατα μου τέκνα”, καθώς περνάνε μαζί γιορτές και σχόλες με το ρολόι να γυρίζει αέναα, μα και μέσα από τη μανιώδη ανάγκη του να καλύψει όλη τη ζωγραφική επιφάνεια με σχέδιο που εξοβελίζει τον φόβο κάποιου κενού. Αντίστοιχα οι άτιτλες φωτογραφίες της Χλόης Ακριθάκη από τα αδειανά δωμάτια που είτε εκβάλλουν υπερβολική φωταύγεια, ή πυκνή σκοτεινιά, στα οποία νοσηλεύτηκε το 1989 ο καλλιτέχνης πατέρας της, υποδέχονται όχι την ηδονοβλεπτική ροπή της ματιάς του θεατή, αλλά λειτουργούν σαν ένα είδος προσκυνήματος στην οδύνη της δημιουργίας και στο καίριο ερώτημα αν η καλλιτεχνική δημιουργία χρειάζεται την προσωπική οδύνη ή αν αυτή την αναστέλλει. […] Ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος, ως “Πιότερα χαμένος Άμλετ” διαστέλλει το χρόνο και ξεδιπλώνει την σωματική πραγματεία του οριακού περάσματος από την ουτοπία προς την πτώση της εξουσίας, με τον εύπλαστο όγκο του και τους διονυσιακούς βρυχηθμούς του με μια άλογη ορμή που μας θυμίζει τους Bock και McCarthy αλλά και τους Βιεννέζους Ακτιονιστές. Ο έγκλειστος άνθρωπος του Γιάννη Μήτρου θρυμματίζει τα πλακάκια στο πέρασμα του σαν να ανατινάσσεται το πνεύμα του σε μύρια θραύσματα ενώ οι θεατές επιχειρούν να τα επανα-μορφοποιήσουν σε ένα σύνολο μικρών ελεύθερων λευκών όντων στο πάτωμα. Και δίπλα, μέσα από μία περσίδα στην πόρτα αλυχτά ο κέρβερος της προκατάληψης της παράνοιας του Κώστα Τσώλη».

 

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες: Χλόη Ακριθάκη, Δημήτρης Αληθεινός, Δημήτρης Αντωνίτσης, Κατερίνα Αποστολίδου, Ιλεάνα Αρναούτου, Κωστής Βελώνης, Μπάμπης Βενετόπουλος, Αντώνης Βολανάκης, Πόκα Γιο + LAB12, Βαγγέλης Γκόκας, Θωμάς Διώτης, Μάρκος Ευλογημένος, Μαίρη Ζυγούρη, Κάπτεν, Νικομάχη Καρακωστάνογλου, Χάρης Κοντοσφύρης, Νίκος Κολιόπουλος, Καλλιόπη Λεμού, Μαρία Λοϊζίδου, Μαρία Λουίζου, Ναταλία Μαντά, Μάρω Μιχαλακάκου, Βασίλης Μπακάλης, Μάνια Μπενίση, Βάλλυ Νομίδου, Άγγελος Παπαδημητρίου, Άννα Παπαέτη, Ηλίας Παπαηλιάκης, Νίνα Παπακωνσταντίνου, Άρτεμις Ποταμιάνου, Πάνος Προφήτης, Πηνελόπη Πετσίνη, Ρεντούμης Δημήτρης, Μάριος Σπηλιόπουλος, Γιώργος Τσεριώνης, Ελένη Τζιρτζιλάκη, Κώστας Τσώλης, Σωκράτης Φατούρος, Αλέξης Φιδετζής, Δημήτρης Χαλάτσης, Δέσποινα Χαριτωνίδη, Κώστας Χριστόπουλος, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης.

Performances: Φίλιππος Βασιλείου, Στάθης Γράψας / Αλέξανδρος Βουτσινάς, Γιάννης Μήτρου, Σάββας Στρούμπος / Έλλη Ιγγλίζ / Άννα Μαρκά-Μπονισέλ, Φίλιππος Τσιτσόπουλος.

 

  1. CHEAPART 2022 | Desire for Art Η CHEAPART 2022 | Desire for Art91+ καλλιτέχνες και επιμελητές  —  1000 τμ. — 10 ημέρες τέχνη — εικαστικές προτάσεις — περφόρμανς — προβολές — παρουσιάσεις.

 

Η CHEAPART μας κληροδότησε τα αντανακλαστικά του Παυλόφ για την τέχνη, δε θα τα χάσουμε ποτέ. Η φετινή CHEAPART 2022 | Desire for Art επιστρέφει 11 – 23 Δεκεμβρίου ανανεωμένη, ενισχυμένη και σε νέο χώρο. 91+ καλλιτέχνες και επιμελητές - 10 ημέρες τέχνη - εικαστικές προτάσεις, περφόρμανς, προβολές, συζητήσεις και παρουσιάσεις επεκτείνονται σε 5 ορόφους και 1000 τμ. στο εμβληματικό κτίριο του 1920 επί της Οδού Ρεθύμνου 2 δίπλα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με την υποστήριξη της Zoia.

Το Αθηναϊκό κοινό θα υποδεχθούν με νέες ενότητες έργων οι καλλιτέχνες, Χρήστος Αλατσάκης, Στέφανος Αλαφούζος, Anmslynx, Δωροθέα Αμέντα, Σωτήριος Αντωνιάδης, Σοφία Αργυρού / Μαίρη Γυφτοπούλου, Μόνικα Μαρία Βάμβουρα, Αναστασία Βούτσα, Ελένη Δημοπούλου, Ελισσάβετ Διονυσοπούλου, Κωνστάνς Ζαφείρη, Μαρία Ζυγομαλά, Εύη Καπλάνη, Νικόλας Καραθανάσης, Ελένη Καστρινογιάννη, Στέλλα Κεχαγιόγλου, Νίνα Κοταμανίδου, Γιάννης Κουτρούλης, Φαίδρα Κρέσπη, Δημήτρης Κυριάκος, Ιουλία Λαδογιάννη, Έλλη Λαμπαδαρίδου, Τάσος Λιακόπουλος, Μυρτώ Λιότσου, Ιουλία Μακρή, Ντία Μάνεση, Εριέττα Μαρκαντωνάτου, Βαλεντίνη Μαυροδόγλου, Ελένη Μεσάδου, Βασιλική Νικολαΐδη, Νικόλας Ντόριζας, Μάρκελλος Νύκτας, Δέσποινα Πανταζή, Ελένη Παπαδοπούλου, Χριστιάνα Παπαμάλη, Τζένη Πετροπούλου, Λευθέρης Πλακίδας, Ιωάννης Πολύζος, Lars* Kollros / Mudesto F. / Carrot Root, Alexandra Sarah, Τάνια Σιώπη, Βασιλική Σοφρά, Giuseppe Tiberini, Ελένη Τσιμίδου, Ελένη Τσώνη, Μάκης Φιόρος, Γιώργος Φυτάς, Ανθια Μέγα Χαβρέ και Αγγελική Χρυσού.

 

Για το πλήρες πρόγραμμα, δείτε:https://www.cheapart.gr/article/974/archive-cheapart-2022-%7C-desire-for-art-/

 

Σχολιασμός: Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης